Powrot do strony filharmonii

W rok 2013 Filharmonia Sudecka weszła tanecznym krokiem z muzyką dynastii Straussów. Koncert Noworoczny zawierał nie tylko utwory J. Straussa I i II i F. Lehara ale także zespół muzyków Filharmonii Sudeckiej wystąpił w składzie typowym dla orkiestry wiedeńskiej z czasów Franciszka Józefa i Napoleona w strojach z epoki, co dodało jeszcze szczególnego kolorytu temu koncertowi.

 

Dwa następne koncerty karnawałowe zebrały na Sali Koncertowej komplet publiczności. Tradycyjnie już Koncert Życzeń Melomanów jest pozostawiony do decyzji naszych słuchaczy. Tym razem w programie znalazły się głównie fragmenty z dużych dzieł operowych - słuchacze wybrali słynne chóry, nie zabrakło także stałych pozycji muzyki symfonicznej szczególnie lubianych przez melomanów.

Ostatni styczniowy koncert również należał do wyjątkowych, ponieważ gościliśmy na estradzie Filharmonii słynny zespół wokalny SPIRITUALS SINGERS BAND, który wykonał á cappella bardziej i mniej znane utwory spirituals, standardy jazzowe i piosenki Paula Mc Cartneya.

 

Nastrój zabawowy trwał jeszcze w następnym miesiącu, który rozpoczęliśmy już 1 lutego wielkim widowiskiem musicalowym MY FAIR LADY  F. Loewe w nieco tylko skróconej wersji scenicznej. Z tego też względu spektakl odbył się nie w Sali Koncertowej Filharmonii lecz w Hali Widowiskowo Sportowej OSiR w Wałbrzychu.

W przedstawieniu wzięła udział ogromna ilość wykonawców - orkiestra, chór, soliści - a fragmenty, które nie były przedstawiane na scenie streszczał narrator.

Przedstawienie bardzo się wszystkim podobało, po jego zakończeniu wykonawcy zostali nagrodzeni owacjami na stojąco.

Również ostatni koncert lutego spotkał się z niezwykle ciepłym przyjęciem przez słuchaczy. Data tego koncertu - dzień po Walentynkach - zobligowała organizatorów do wypełnienia programu utworami, których mottem przewodnim była miłość. Dlatego solista Adam Zdunikowski zaśpiewał najpiękniejsze arie i pieśni o miłości, a znana polska aktorka Ewa Błaszczyk czytała wiersze i prozę o tej tematyce.

 

Niezwykle różnorodny i ciekawy był repertuar Filharmonii Sudeckiej na marzec 2013r. Na szczególne wyróżnienie zasługuje tu koncert kameralny z muzyką geniuszy baroku.

Podczas koncertu wykonane zostały między innymi „Cztery Pory Roku” A. Vivaldiego - muzyczna ilustracja sił natury, oraz upływu i zmienności czasu. Jest to najbardziej rozpoznawalny utwór Vivaldiego. Partię solową wykonał Wiktor Kuzniecow. Kolejnym arcydziełem muzyki barokowej był  „Koncert d-moll na dwoje skrzypiec” - jeden z najbardziej znanych utworów J. S. Bacha i jednocześnie jeden z najlepszych dzieł koncertowych  baroku. Partie solowe wykonały Anna Osowska  - koncertmistrz Filharmonii Sudeckiej i gościnnie i Dagmara Foryś.

 

Niedzielny wieczór ( 10 marca 2013r.) zgromadził nadkomplet publiczności na recitalu Edyty Geppert. W jej znakomitej interpretacji publiczność wałbrzyska wysłuchała znanych kompozycji W. Korcza, S. Krajewskiego, A. Rybińskiego i innych.

Ostatni koncert marcowy odbył się w tygodniu poprzedzającym Wielkanoc i tradycyjnie obejmował utwory o charakterze i tematyce pasyjnej. Koncert planowo miał odbyć się w Kościele pw. Św. Piotra i Pawła na Podzamczu, ale przez wzgląd na bardzo niskie temperatury przeniesiony został do siedziby Filharmonii Sudeckiej dla bezpieczeństwa występujących artystów oraz większego komfortu widzów.

 

Muzycy wykonali dwie kompozycje oparte na średniowiecznym utworze „Stabat Mater Dolorosa”- pierwsza z nich autorstwa włoskiego kompozytora Giovanniego Battisty Pergolesiego, a druga Karola Szymanowskiego z polskim tłumaczeniem łacińskiego utworu dokonanego przez Józefa Jankowskiego.

Mimo wielu niedogodności, niesprzyjającej pogody i wypadków losowych koncert wielkopostny odbył się w Filharmonii Sudeckiej. I chociaż publiczność nie przybyła zbyt licznie, to melomani, którzy jednak zdecydowali się przyjść na koncert na pewno nie żałowali, bo było to wydarzenie bardzo wzruszające i wywołujące właściwą dla interpretowanych tekstów refleksję.

 

Podsumowując pierwszy kwartał 2013 roku należy stwierdzić, że różnorodność proponowanych programów obejmujących różne gatunki muzyczne z odmiennych stylistycznie okresów historycznych z pewnością zadowoliła coraz bardziej wyrobioną i wymagającą publiczność, która regularnie odwiedza Filharmonię Sudecką.

 

Drugi kwartał 2013 roku również obfitował w niezwykle ciekawe wydarzenia. W kwietniu gościliśmy na naszej estradzie znakomitego akordeonistę, który wykonał na tym instrumencie, a także na rzadko spotykanym bandoneonie wiązanki melodii cygańskich. walców paryskich i argentyńskich tang. Taki zestaw taneczny został niezwykle gorąco przyjęty przez publiczność, która długo domagała się bisów. Zaowocowało to zaproszeniem artysty do wykonania Koncertu Sylwestrowego.

Miesiąc maj zdominowany został przez 48. Międzynarodowy Festiwal Henryka Wieniawskiego w Szczawnie - Zdroju, którego organizację powierzono w tym roku Filharmonii Sudeckiej. Do koncertów zaprosiliśmy wspaniałych artystów o światowej sławie: Erzhana Kulibaeva, Jozsefa Lindvaya, Agatę Szymczewską i specjalnego gościa Festiwalu - Wandę Wiłkomirską, która wraz ze swym bratem - Józefem zabawiała publiczność opowieściami ze swego dzieciństwa, lat młodości, kariery zawodowej i życia osobistego. Nie zabrakło gorących sporów między rodzeństwem i zabawnych anegdot rodzinnych. po raz pierwszy od dłuższego czasu na Festiwalu wystąpił zespół jazzowy KRZYSZTOF HERDZIN TRIO, w wykonaniu którego usłyszeliśmy opracowania utworów H. Wieniawskiego, F. Chopina i S. Moniuszki.

Niezwykle udany pod względem artystycznym maj zakończyliśmy wspaniałym koncertem, na którym orkiestrą dyrygował jej założyciel i pierwszy dyrektor - Józef Wiłkomirski, a solistką była  znana polska skrzypaczka - Katarzyna Duda.

 

Czerwcowe koncerty stały pod znakiem urodzin księżnej Daisy. Z tej okazji przygotowaliśmy cykl koncertów, które zaprezentowane zostały szerokiej publiczności w Szczawnie - Zdroju, w Wałbrzychu i na zamku Książ. Publiczność mogła usłyszeć znane i lubiane utwory, jak m. in. "Wiosna" A. Vivaldiego i A. Piazzolli. "Czardasz" V. Montiego, "Tańce węgierskie" J. Brahmsa, Walc "Odgłosy wiosny" J. Straussa, "Walc kwiatów" P. Czajkowskiego i wiele innych. Solistkami tych koncertów były Ewelina Wojciechowska ( sopran dramatyczny) i Dorota Graca ( skrzypce).

 

Zadaniem Filharmonii Sudeckiej jest nie tylko dbanie o jak najwyższy poziom artystyczny organizowanych  koncertów ale także wspieranie i promocja młodych artystów, którzy dopiero rozpoczynają karierę zawodową. Dbając o ten aspekt zorganizowaliśmy już kolejny raz koncert symfoniczny, na którym zaprezentowali się młodzi dyrygenci - Alicja Herma i Adam Domurat, dla których występ ten był jednocześnie egzaminem dyplomowym stopnia licencjackiego. Ponadto solistami koncertu byli laureaci Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego "Młody Paganini" w Legnicy - Magdalena Heinz i Robert Łaguniak.

 

Na zakończenie sezonu wystąpiła znana polska pianistka - Beata Bilińska, która wykonała niezwykle efektowny i jeden z trudniejszych Koncert fortepianowy d - moll S. Rachmaninowa. Zaś orkiestra wykonała równie trudny utwór zaliczany do światowej literatury orkiestrowej - Koncert na orkiestrę W. Lutosławskiego. Oba utwory zabrzmiały z okazji rocznic kompozytorów.

Drugi kwartał 2013 roku, ( podobnie, jak pierwszy) możemy zaliczyć do niezwykle udanych, a różnorodność proponowanych programów obejmujących różne gatunki muzyczne z odmiennych stylistycznie okresów historycznych z pewnością zadowoliła coraz bardziej wyrobioną i wymagającą publiczność, która regularnie odwiedza Filharmonię Sudecką.

 

III kwartał 2013r. w Filharmonii Sudeckiej rozpoczął się jak zwykle urlopem, który orkiestra miała w lipcu. Już w sierpniu muzycy rozpoczęli działalność koncertową na projektach, które na stałe wpisały się w kalendarz instytucji. Były to: "Letnia Serenada" w tym roku połączona z obchodami rocznicy urodzin i śmierci księżnej Daisy, koncerty w ramach II Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. A. Hiolskiego w Kudowie  Zdroju oraz koncert w Szczawnie - Zdroju "Turniej Śpiewających Par". Wszystkie te koncerty cieszyły się ogromnym zainteresowaniem i zostały nagrodzone przez publiczność gromkimi brawami, zwłaszcza, że solistami byli m. in. Grażyna Brodzińska i Jacek Wójcicki oraz Agnieszka i Wojciech Sokolniccy. Repertuar operowo operetkowy i utwory popularne sprawiły, że każdy słuchacz mógł znaleźć dla siebie ulubione utwory, które w okresie letnim doskonale wypełniły lukę w ofercie programowej instytucji kulturalnych zamkniętych na czas urlopu.

 

Początek nowego sezonu artystycznego Filharmonii Sudeckiej był niezwykłym wydarzeniem nie tylko pod względem artystycznym. Na Inauguracyjnym Koncercie gościliśmy wyjątkowego solistę, jednego z najwybitniejszych pianistów polskich - Piotra Palecznego, który wykonał po raz pierwszy na nowo zakupionym fortepianie koncertowym marki Steinway & Sons I koncert e - moll F. Chopina. Ponadto w programie koncertu znalazła się jedna z najwybitniejszych kompozycji orkiestrowych - poemat symfoniczny "Don Juan" R. Straussa.

 

Kolejny koncert odbył się przy współpracy z Filharmonią Wrocławską im. W. Lutosławskiego. W Kościele ewangelicko - augsburskim w Wałbrzychu zabrzmiało monumentalne dzieło J. S. Bacha "Wielka Msza h - moll". Ostatni koncert wrześniowy zapewnił słuchaczom ogromną dawkę wspaniałej symfoniki. Mieliśmy okazję wysłuchać niezwykle trudnego Koncertu skrzypcowego a - moll D. Szostakowicza w wykonaniu utalentowanego skrzypka młodego pokolenia - J. Nadrzyckiego. W wykonaniu orkiestry zabrzmiała także VI Symfonia D. Szostakowicza, którą poprowadził z niezwykłą energią P. Przytocki.

 

Przewodnim motywem koncertów październikowych były Dni Muzyki Filmowej. Na trzech kolejnych koncertach wykonaliśmy niezwykle zróżnicowany program. Pierwszy zatytułowany był "Klasyka Horrorów", który przygotował i poprowadził Krzysztof Dobosiewicz. Czerpiąc inspirację z takich obrazów jak „Dracula”, „Wilkołak”, „Lśnienie” czy „Vertigo”, dyrygent stworzył niezwykłe wydarzenie sceniczne. Wykorzystując światło, dźwięk i efekty specjalne, Krzysztof Dobosiewicz wprowadził koncert muzyki poważnej na zupełnie nowy poziom. Odważnie sięgnął do performance’u – środkiem wyrazu stał się nie tylko utwór, ale również sami wykonawcy.

Projekt „Klasyka horrorów” był bezprecedensowy, eksperymentalny i odważny.

Drugim programem był koncert "Magiczna Muzyka Walta Disneya". Koncert z muzyką Disneya był wydarzeniem skierowanym nie tylko do dzieci i młodzieży, ale do wszystkich fanów animowanych filmów Walta Disneya i miłośników znakomitej muzyki. Koncert ilustrowany projekcjami filmowymi w przystępny sposób prezentował najmłodszym słuchaczom uwielbiane przez dzieci melodie z filmów Disneya. Taki przekaz niezwykle  ułatwiał odbiór muzyki wykonywanej na żywo przez orkiestrę, wprowadzając małych widzów w magiczny świat bajek.

Ostatnim programem "Dni" była "Muzyka Filmowa Wojciecha Kilara". Każdy, kto widział „Draculę” albo „Dziewiąte wrota”, nie zaprzeczy, że ogromnym walorem tych filmów jest wspaniała muzyka. Jak wiadomo, jest ona bardzo istotnym elementem, ponieważ ma znaczący wpływ na nasze emocje. Nic więc dziwnego, że reżyserzy zabiegają o utalentowanych kompozytorów, którzy przyczynią się do sukcesu ich produkcji. W Polsce najbardziej znanym i cenionym twórcą muzyki filmowej był Wojciech Kilar.

Muzyka filmowa tego kompozytora cieszy się ogromną popularnością także w postaci autonomicznych utworów pozbawionych określonego tła filmowego i wykonywanych na koncertach.

 

Listopad był szczególnym miesiącem dla Filharmonii Sudeckiej, gdyż obchodziliśmy Jubileusz 35 - lecia działalności Instytucji. Koncerty Jubileuszowe są zawsze wyjątkowym wydarzeniem. Filharmonia Sudecka przypomniała słuchaczom jeden z utworów, który był grany na pierwszym koncercie w 1978r.  - to Mazur z opery "Halka" S. Moniuszki. Aby pozostać w konwencji muzyki polskiej została też wykonana współczesna kompozycja Wojciecha Kilara "Krzesany", niezwykle dynamiczny utwór oparty na folklorze podhalańskim.

 

Ostatnie koncerty w 2013 roku tradycyjnie wprowadzały w nastrój Świąt i Karnawału. Z okazji "Mikołaja" specjalnie dla dzieci i młodzieży wykonaliśmy bajkę symfoniczną S. Prokofiewa "Piotruś i wilk". Sergiusz Prokofiew komponując w 1936 roku „bajkę symfoniczną dla dzieci na głos recytujący i wielką orkiestrę symfoniczną” nie spodziewał się zapewne, że stanie się ona jednym z najpopularniejszych utworów przybliżających najmłodszym piękno muzyki klasycznej. "Piotruś…” doczekał się niezliczonej ilości wykonań orkiestrowych, wielokrotnie był opracowywany w formie widowiska baletowego czy też teatralnego. Najsłynniejszą jednak adaptacją utworu rosyjskiego kompozytora jest animowany film z 2006, obsypany deszczem nagród, łączne z Oskarem w 2008 roku, zrealizowany przez polskie studio filmowe Se-Ma-For w koprodukcji z Brytyjczykami i Norwegami. Właśnie ten film zobaczyliśmy na koncercie.

Na Wieczór Kolęd tym razem zaprosiliśmy zespół wokalny "Spirituals Singers Band", w wykonaniu  którego usłyszeliśmy najpiękniejsze kolędy świata w aranżacji z orkiestrą symfoniczną. W opracowaniach Kolęd Świata umieszczone zostały elementy jazzu, gospelu oraz muzyki rozrywkowej. Zachowując jednocześnie dozę naturalnego liryzmu kolęd,  wykonawcy dali słuchaczom możliwość także zabawy tą muzyką.

Rok 2013 pożegnaliśmy tym razem w rytmie tanga. Licznie zgromadzona publiczność mogła podziwiać tanga argentyńskie Astora Piazzolli w wersji instrumentalnej i wokalno- instrumentalnej, muzykę francuskiego akordeonisty Richarda Galliano, najpiękniejsze walce Paryża, piosenki Edith Piaf oraz popularne przeboje Georga Gershwina.

 

Biorąc pod uwagę różnorodność programów, które w 2013 roku prezentowaliśmy melomanom oraz wysoki poziom ich wykonań mogę zaryzykować stwierdzenie, że był on niezwykle udany, czego dowody niejednokrotnie odbieraliśmy nie tylko od stałych słuchaczy, ale także tych, którzy sporadycznie odwiedzają naszą Filharmonię.

 

Krystyna Swoboda

 

  program_regionalny__1.jpg logo_ds.png ue_flag.png  

 

 

Wykonanie strony internetowej wraz z pakietem e-uslug dla Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu. Realizacja: grudzień 2012 - sierpień 2014 roku.

PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO (EFRR) ORAZ BUDŻETU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO DLA WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO (RPO WD) NA LATA 2007-2013

 

instytucja kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego finansowania z budżetu Województwa Dolnośląskiego.