ico_bip.png   images_1.jpg imgres_1_1.jpg

Marta Magdalena Lelek

zwiń

Marta Magdalena Lelek jest uważana z jedną z najlepszych skrzypaczek młodego pokolenia. Opisywanaprzez recenzentów jako „wybitna”,„ zachwycająca barwą dźwięku”, „o zapierającej dech w piersiachtechnice”, „oczarowująca publiczność wdziękiem i intensywnością interpretacji”... Studia wyższe ukończyła z wyróżnieniem w prestiżowej the “Guildhall School of Music & Drama” w Londynie, w klasie skrzypiec Prof. Krzysztofa Śmietany. Jako studentka, miała możliwość doskonalenia się pod kierunkiem Sir Colina Davisa, Maestro Jordi Savalla, the “Takacs Quartet” i wielu innych. Doskonaliła również swoje umiejętności pod kierunkiem Prof. Wandy Wiłkomirskiej oraz Prof. Jose Luisa GarciiAsencio.

 

marta_magdalena_lelek_kwadrat.jpg

 

Występuje z powodzeniem jako solistka z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi (często narodowymi) w Europie, Azji, Ameryce, Ameryce Południowej, Australii, Kanadzie. Koncertowała między innymi z OSEM w Meksyku (Orquestra Sinfonica Estado Mexico), UANL w Meksyku, Orquestra de Camara Teatro des Bellas Artes w Mexico City, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Tajlandii w Bangkoku, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Ukrainy w Kijowie, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Radia i TV Albanii w Tiranie, Sinfonia Toronto w Kanadzie, Baskent Chamber Orchestra w Ankarze, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Krakowskiej.

Jako solistka, współpracuje z tak wybitnymi dyrygentami jak Maestro Lior Schambadal, Jacek Kaspszyk, Tadeusz Wojciechowski, Paweł Przytocki, Jerzy Salwarowski, Michał Dworzyński, Charles Olivieri-Munroe, Gudni Emilsson, Jose Luis Castillo, Claude Villaret, Volodymir Sirenko, Hobart Earle, Łukasz Borowicz, Wojciech Michniewski, Miguel Salmon del Real, Michał Nesterowicz, Marcin Nałęcz-Niesiołowski czy Igor Verbitsky.

 

_mg_0038.jpg

 

Wykonania Marty Magdaleny Lelek charakteryzuje ciekawy i nietypowy dobór repertuaru, który obejmuje między innymi koncerty skrzypcowe: Benjamina Brittena, Williama Waltona, Vaughana Williamsa, Karla Amadeusa Hartmanna, Paula Hindemitha, Albana Berga (Pamięci Anioła), Igora Strawińskiego, Samuela Barbera, Ferrucio Busoniego, Castelnuovo-Tedesco, Carla Nielsena, Yevgena Stankovycha nr.2, Andrzeja Panufnika, Davida Tukici oraz napisany dla Marty Magdaleny Lelek i jej zadedykowany koncert skrzypcowy Karla Fioriniego nr 2 (Premiera tego dzieła odbyła się w maju 2012 z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Tajlandii w Bangkoku).

Marta Magdalena Lelek ma w swoim dorobku płytę CD z koncertami skrzypcowymi Karla Fioriniego wydaną przez brytyjska firmę fonograficzną „Divine Art” (dystrybucja Naxos), której entuzjastyczne recenzje ukazały się w Europie oraz Ameryce.

Najbliższe plany koncertowe Marty Magdaleny Lelek (sezon 16/17) obejmują między innymi koncerty w Niemczech z Berliner Symphoniker oraz Thuringen Symphoniker, w Ekwadorze – z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Ekwadoru w Quito, w Turcji – z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii w Ankarze, w Albanii z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Radia i TV Albanii w Tiranie, w Hiszpanii – z Barcelona Modern Project, we Włoszech (z Orchestra Sinfonica di Grosseto, Orchestra Sinfonica di Sanremo, Orchestra Sinfonica di Fondi, Orchestra Sinfonica di Pescara, Bellagio Festival Orchestra w Mediolanie), w Meksyku (Orquesta Sinfonica de Aguascalientes), w Rosji – z Orkiestrą Symfoniczna Filharmonii w Woroneżu, Portugalii, (Orquestra Sinfonica de Gaia) oraz w Polsce (m. in. z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej).

 

Marta Magdalena Lelek gra na węgierskich skrzypcach (Janos Spiegel – Budapest 1926)

 

_mg_0415.jpg

 

Recenzje z koncertów:

“...Owacjami na stojąco melomani dziękowali skrzypaczce Marcie Lelek za przepiękne wykonanie koncertu skrzypcowego d-moll Jeana Sibeliusa. Do oklasków dołączył się Stefan Fraas, niemiecki dyrygent, który w tymże koncercie poprowadził orkiestrę...”

“...Marta Lelek, studentka i stypendystka renomowanej londyńskiej uczelni, zachwyciła doskonałą techniką, różnorodnością dźwiękową oraz specyficzną niemal dziewczęcą delikatnością niezwykle pasującą do klimatu “północnej” zimno – namiętnej muzyki fińskiego kompozytora – Sibeliusa. Orkiestra świetnie dopasowała się do jej niemęskiej interpretacji. Precyzja i niemiecki “ordnung” Fraasa doskonale zaś z nią współgrał...”

“....Kilka minut później na scenie pojawiła się Marta Magdalena Lelek, jedna z najlepszych polskich skrzypków młodego pokolenia. Wykonując trzyczęściowy koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową Andrzeja Panufnika: Rubato, Adagio i Vivace, zagrała tak, jakby życzył sobie tego sam kompozytor. Ukazała publiczności swoją wrażliwość i wdzięk oraz energię i muzykalność, popisując się przy tym niezwykłą techniką. W dalszej części wieczoru publiczność wysłuchała znakomitego wykonania “Koncertu skrzypcowego” Samuela Barbera (w wyk. M.M.Lelek)....”

“...Solistka (M.M.Lelek) z właściwym sobie wdziękiem i finezją techniczną, krok po kroku odsłaniała całe piękno najeżonej trudnościami kompozycji..” (koncert skrzypcowy Williama Waltona).

„Marta Magdalena Lelek, wspierana przez orkiestrę, perfekcyjnie oddała wszelkie niuanse, czerpiącego z folkloru, dzieła Panufnika. Oczarowała również publiczność nienaganną techniką, niewyobrażalnym dla zwykłych śmiertelników opanowaniem instrumentu oraz głębią i subtelnością interpretacji. Koncert skrzypcowy w interpretacji Marty Magdaleny Lelek zyskał zupełnie nowy wymiar – nic dziwnego, że jego wykonanie zostało nagrodzone owacją na stojąco i długo nie milknącymi owacjami. Niewątpliwie był to jeden z najjaśniejszych momentów tegorocznej edycji Festiwalu „Sacrum et Musica” – kto wie, czy zarazem nie jeden z najlepszych koncertów w jego już ośmioletniej historii. Dlatego warto śledzić program wciąż trwającego Festiwalu, bo prawdziwe muzyczne wydarzenia dzieją się często tuż obok i nie można przechodzić obok nich obojętnie!...”

Wolfram Schmitt - Leonardy

zwiń

Jest jednym z najbardziej znanych pianistów swojej generacji. Zdobył liczne najwyższe nagrody na prestiżowych konkursach pianistycznych (między innymi na Międzynarodowym Konkursie im. S. Rachmaninowa).
 
Jest chętnie zapraszanym solistą przez takie orkiestry, jak: Berliner Symphoniker, St. Petersburger Philharmoniker, Rundfunksinfonieorchester Sloweniens, der Philharmonie Hungarica, Philharmonie Klausenburgs, Philharmonie de Lorraine, Staatsphilharmonie Rheinland – Pfalz, Südwestdeutschen Philharmonie Konstanz, Philharmonie Brasov, Philharmonie Temeswar, Philharmonie Sibiu, Malaysian Symphonic Orchestra i wiele innych.
 
Grał również w wielu renomowanych zespołach kameralnych, takich jak: Melos Quartett, Amati Quartett, czy Stuttgarter Blaserquintett.
 
Można go usłyszeć w znanych salach koncertowych, takich jak: Filharmonia Berlińska, Filharmonia w St. Petersburg, Filharmonia w Ljublijanie oraz na wielu ważnych międzynarodowych festiwalach muzycznych, jak Berliner Festwochen, na Festiwalu Białe Noce w St. Petersburgu, Mozartfest Schwetzingen, Musikfestspiele Saar, Moselfestwochen, Kultursommer Südhessen, International piano festiwal Malaysia, Mozartfestival Klausenburgwe i innych. Prowadzi działalność pedagogiczną na kursach mistrzowskich w Niemczech, Rumunii, Malezji, we Włoszech i na Filipinach.
 
Jego CD otrzymały entuzjastyczne recenzje prasowe oraz nagrody. Dwie jego płyty solowe zostały nagrodzone przez najważniejszy niemiecki Magazyn Muzyczny Fono Forum najwyższą punktacją – 5 gwiazdkami.
 
Dla Brillant Classics  nagrał wszystkie oryginalne wariacje fortepianowe Johannesa Brahmsa.

Neal Larrabee

zwiń

neal_larrabee_1.jpg
 
Pianista amerykański koncertujący zwłaszcza w USA i Europie. Występował w największych ośrodkach muzycznych: w Nowym Jorku, Waszyngtonie,
Los Angeles, Berlinie, Warszawie i Moskwie. Odbył podróże koncertowe w Niemczech, Rosji, Polsce i Rumunii. W Polsce znany i ceniony za wyjątkowe interpretacje utworów Chopina. Jako stypendysta Fulbrighta studiował w Konserwatorium w Moskwie pod kierunkiem Stanisława Neuhausa i stał się pierwszym pianista amerykańskim uczącym się w późniejszym Związku Radzieckim dzięki oficjalnemu, państwowemu stypendium. Naukę uzupełniał w Eastman School of Music i Juilliard School of Music.
Laureat licznych konkursów pianistycznych, w tym V Międzynarodowego Konkursu im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie i IX Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie. był także pierwszym pianistą nagrodzonym medalem Artura Rubisteina jako zwycięzca Konkursu Federacji Młodych Muzyków w Los Angeles.
 
Koncerty
 
Koncert Symfoniczny
19 kwietnia 2013 r.

Karol Legierski

zwiń

Koncerty
 
Mała Gala Johanna Straussa
04 stycznia 2013 r.

Roman Lasocki

zwiń

Jest jednym z najwybitniejszych współczesnych polskich skrzypków. Studia ukończył z wyróżnieniem w PWSM w Łodzi, w klasie prof. Fr. Jamrego. Są grę doskonalił następnie u takich mistrzów jak André Gertler, Henryk Szeryng, Tadeusz Wroński czy Stanisław Lewandowski. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich, m.in. w Budapeszcie, Weimarze, Genewie, Barcelonie.
 
Występował na liczących się estradach koncertowych świata, m.in. w paryskiej Salle Gaveau, wiedeńskiej Bősendorfer Saal, nowojorskiej Carnegie Hall oraz w największych centrach koncertowych Europy, Azji, USA i Kanady. Uczestniczył w renomowanych światowych festiwalach muzycznych, m.in. „Festival de Paris” czy „Warszawska Jesień”. Występował z najwybitniejszymi polskimi dyrygentami, zaś szczególnie ceni sobie koncerty i nagrania dokonane z Filharmonią Śląska oraz Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia pod dyrekcją Karola Stryi, Antoniego Wita, Mirosława Jacka Błaszczyka i Jerzego Swobody.
 
roman_lasocki_1.jpg
 
Swoje dzieła zadedykowało Romanowi Lasockiemu wielu wybitnych kompozytorów polskich, wśród nich Rafał Augustyn, Jerzy Bauer, Edward Bogusławski, Marian Borkowski, Sławomir Czarnecki, Andrzej Dutkiewicz, Jan Wincenty Hawel, Włodzimierz Kotoński, Stanisław Moryto, Bronisław Kazimierz Przybylski, Witold Rudziński, Romuald Twardowski. Wiele z nich solista wydał potem w PWM i Agencji Autorskiej ZAiKS z własnym opracowaniem wykonawczym. Roman Lasocki nagrał ponad dwadzieścia płyt analogowych i kompaktowych dla wytwórni polskich, niemieckich, angielskich, francuskich i japońskich. Szereg z nich uzyskało znaczące nagrody polskie i zagraniczne. O płycie londyńskiej „Olimpii” niezwykle pochlebnie pisał Witold Lutosławski. Album firmy „Naxos” z II Koncertem skrzypcowym Karola Szymanowskiego (WOSPR pod dyrekcją Karola Stryi) uznane zostało przez londyńskie wydawnictwo „1001 najlepszych albumów CD” za najlepsze wykonanie tego koncertu. Zaś CD z Partitą Witolda Lutosławskiego (Filharmonia Śląska) w swojej recenzji Tadeusz Wroński uznał za wzorowe. Nagrywał dla Polskiego Radia, dla radiofonii niemieckiej, francuskiej, włoskiej, szwedzkiej, węgierskiej, belgijskiej, holenderskiej, hiszpańskiej, czeskiej, koreańskiej, a także rozgłośni amerykańskich i kanadyjskich. Jego wieloletnia współpraca z Telewizją Polską zaowocowała sześcioma cyklami programów, m.in. Fantazja na smyczki, Mistrzowie wiolinistyki, Historie smyczkiem pisane, Roman Lasocki przedstawia, których zrealizował przeszło 250 odcinków, sam grając oraz komentując i przeprowadzając rozmowy z najwybitniejszymi polskimi skrzypkami, altowiolistami i wiolonczelistami.
 
Roman Lasocki od roku 1970 zajmuje się także dydaktyką. Jest profesorem zwyczajnym UMFC w Warszawie oraz profesorem AM w Katowicach. Z jego klasy wyszło wielu cenionych skrzypków. Artysta pełnił szereg odpowiedzialnych funkcji uczelnianych. W latach 1996–2002 i 2005–2008 prof. Lasocki był prorektorem Akademii Muzycznej im. F. Chopina do spraw artystycznych. Od 2002 do 2004 roku pełnił funkcję visiting professor na Uniwersytecie w Daegu w Korei Płd., oraz prowadził kursy mistrzowskie w Seulu. W roku 2008 ponownie został wybrany na stanowisko prorektora ds. artystycznych na kadencję 2008–2012. Od dziesięcioleci artysta zapraszany jest do prowadzenia kursów mistrzowskich, m.in. w Niemczech, Francji, Holandii, Hiszpanii, na Węgrzech, w Korei Płd., Japonii, USA i Kanadzie. Wielokrotnie był jurorem i przewodniczącym jury w polskich i międzynarodowych konkursach skrzypcowych.
 
Za wybitne osiągnięcia artystyczne został uhonorowany m.in. Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski, Krzyżem Oficerskim Polonia Restituta, Złotym i Srebrnym Krzyżem Zasługi, Złotą Odznaką Polskiego Radia, nagrodą „Złotego Ekranu”, oraz pięciokrotnie nagrodą Ministra Kultury, a także medalem „Gloria Artis”.
 
Koncerty
 
Koncert Symfoniczny - Wielkie Indywidualności Muzyczne
13 kwietnia 2012 r.
  program_regionalny__1.jpg logo_ds.png ue_flag.png  

 

 

projekt pn. "Modernizacja obiektów Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu"

nr umowy o dofinansowanie: RPDS.04.03.01-02-0035/16

oś priorytetowa 4 - środowisko i zasoby, działanie 4.3 - dziedzictwo kulturowe, poddzialanie 4.3.1 - dziedzictwo kulturowe / konkurs horyzontalny

PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO (EFRR) ORAZ BUDŻETU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO                  W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO DLA WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO (RPO WD) NA LATA 2014-2020

 

instytucja kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego finansowania z budżetu Województwa Dolnośląskiego.