Bartosz Żurakowski

zwiń

Bartosz Żurakowski zaliczany jest przez krytykę do grona wybitnych dyrygentów swojej generacji. 


„…Dzielę dyrygentów na „maszerujących” i „śpiewających”, ze zdecydowaną preferencją tych drugich. W moim odczuciu, Bartosz Żurakowski jest właśnie z opcji tych „śpiewających”. Jego narracja, fraza i czas zapewniają przyjemność i radość słuchania muzyki, czyli tego, po co przecież słuchacz przychodzi na koncert.” 

                       prof. Jerzy Marchwiński, (III Symfonia - G. Mahlera)

 

„…Wykonanie, było całkowitym triumfem Bartosza Żurakowskiego, który orkiestrę tego wieczora prowadził; dyrygenta wybitnego, o bardzo osobistym stylu. Akompaniował solistce znakomicie, wrażliwie i inspirująco, to wszystko odbywało się w tle, a raczej w brzmieniach orkiestry, na jaką Bartosz Żurakowski miał wpływ hipnotyczny.”

               Kazimierz Rozbicki „Muzyka 21” (Koncert skrzypcowy - B. Brittena)

 

“…after only a few bars, when it became abundantly clear that this was a man who lived and breathed music, with a very clear beat, but who, rather in the mould of Neeme Jarvi, needed constant watching. The Orchestra of Scottish Opera also responded magnificently to the Maestro, and as we reached the closing section of the work, the intensity of the emotion of this wonderful music left me struggling to hold back the tears. I hope it's not too long till our next concert with Maestro Zurakowski!”

                       Alan Robertson “Herald Scotland, (Requiem - G. Verdi)

 

 

Koncertował w prestiżowej Carnegie Hall w Nowym Jorku (USA), w Palacio de Bellas Artes w Mexico City (Meksyk), w Gran Teatro National w Limie (Peru), w Sala Sao Paolo w Sao Paolo (Brazylia), w Royal Concert Hall w Glasgow (Szkocja). Regularnie koncertuje w Ameryce południowej w Brazylii, Peru, w Argentynie i w Meksyku, ale również we Włoszech, w Niemczech, na Ukrainie, w Rosji, w Wielkiej Brytanii, w Czechach, w Chinach, na Węgrzech, w Czarnogórze, we Francji, a także w Stanach Zjednoczonych.

Ukończył dyrygenturę na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, i pedagogikę muzyczną na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, a także studia menedżerskie na Uniwersytecie Warszawskim Wydziału Zarządzania, zaś na Rotterdam School of Management Erasmus University i Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów w 2011 roku uzyskał tytuł Master Busisness of Administration (MBA). 

 

Począwszy od 50. jubileuszowego sezonu artystycznego, 2001 roku, był związany z rodzimą filharmonią najpierw jako asystent dyrygenta, potem II dyrygent i menedżer Filharmonii Opolskiej.  Od 2011 do 2015 roku pełnił funkcję I dyrygenta Filharmonii Opolskiej. Urodził się w Opolu i w tym mieście od wczesnego dzieciństwa wchodził w świat muzyki – najpierw poprzez atmosferę domu rodzinnego, w którym silne są tradycje muzyczne, a następnie na drodze edukacji w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w klasie fortepianu. W szkole średniej zainteresował się sztuką dyrygencką i sztuką menedżerską i te dwie dziedziny stopniowo stawały się jego pasją. 

 

bartosz_z__urakowski_photo_e1425416037511.jpg

 

 

Studia rozpoczął na Akademii Muzycznej  w Łodzi, gdzie tajniki sztuki dyrygenckiej poznawał pod kierunkiem wybitnego mistrza batuty i pedagoga Kazimierza Wiencka, a następnie studiował na wydziale dyrygentury Akademii Muzycznej w Warszawie. Również bezpośredni kontakt z najwybitniejszymi mistrzami polskiej batuty – Jerzym Semkowem, Stanisławem Skrowaczewskim i Jerzym Maksymiukiem wpłynął na jego osobowość dyrygencką. 

Bartosz Żurakowski brał udział w mistrzowskich kursach dyrygenckich – krajowych i międzynarodowych – m.in. Marka Tracza i Kurta Masura. Jest laureatem Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Witolda Lutosławskiego. 

Rok 2013 był dla artysty rokiem przełomowym w karierze dyrygenckiej, przyczyniły się do tego przychylne recenzje płyty CD wydanej przez Divine Art Records, z dwoma koncertami skrzypcowymi maltańskiego kompozytora Karla Fioriniego, ukazane w prasie brytyjskiej, portugalskiej, nowozelandzkiej, francuskiej i amerykańskiej. Zaowocowało to licznymi zaproszeniami do światowych sal koncertowych m. in: w maju 2014 roku artysta został zaproszony do Królewskiej Orkiestry Symfonicznej Opery Szkockiej, która pod jego batutą  wykonała Requiem Verdiego, podczas jubileuszowego koncertu 30-lecia City Glasgow Chorus. W 2015 roku Bartosz Żurakowski ponownie poprowadził królewskich artystów, tym razem  w programie Missa Solemnis Ludwiga van Beethovena. W marcu 2015 roku rozpoczął również współpracę z Operą Lwowską, w której poprowadził premierowe przedstawienie Aidy G. Verdiego. 

 

W głównym kręgu zainteresowań artysty obok muzyki symfonicznej jest muzyka oratoryjna  i operowa. Koncertował z wybitnymi śpiewakami: Gwendolyn Bradley (USA), Jonitą Lattimore (USA), Rebeccą Afonway-Jones (Walia), Paul Keohone (Szkocja), Anush Hovhanuisyan (Armenia), Kałudi Kałudowem (Bułgaria), Mariną Andriejewą (Rosja), Małgorzatą Walewską, Bożeną Harasimowicz, Iwoną Hossą, Zofią Kilanowicz, Wiesławem Ochmanem, Adamem Kruszewskim, Adamem Szerszeniem, Agnieszką Rehlis, Izabelą Kłosińską, a także Andrzejem Dobberem i Ewą Podleś. Współtworzył również gale operowe prowadzone przez Bogusława Kaczyńskiego.

Współpracował także z najwybitniejszymi solistami i osobowościami: Kają Danczowską, Nealem Larrabee (USA), Ingolfem Wunderem (Austria), Alexiem Volodinem (Rosja), Evgeni’em Mikhailovem (Rosja), Eugenem Indjić’em (USA), Aleną Baevą (Rosja), Piotrem Palecznym, Simonem Trpceskim (Macedonia), Shlomo Mintzem (Izrael), Jeremy Findley’em (Kanada), Marianem Sobulą, Sergiejem Kasprovem (Rosja), Piotrem Pławnerem, Martinem Kasikiem (Czechy), Borisem Kraljevićem (Montenegro), Massimo Mercellim (Włochy), Tomaszem Tomaszewskim, Adamem Wodnickiem, Wojciechem Kilarem, Krzysztofem Pendereckim, Krzysztofem Zanussim, Laco Adamikiem, Andrzejem Zaryckim. Artysta nie stroni też od angażowania się w wydarzenia koncertowe z udziałem artystów polskiej estrady m.in.: Grzegorzem Turnauem, Edytą Gepert, Pawłem Kukizem czy Krzysztofem Herdzinem.  

W październiku 2010 roku artysta poprowadził III Symfonię Gustawa Mahlera z udziałem Ewy Podleś, chórów i orkiestry symfonicznej Filharmonii Opolskiej, za którą otrzymał pochlebne recenzje. 

 

W 2007 roku powołał Chór Filharmonii Opolskiej, którego do końca roku 2015 był dyrygentem i kierownikiem artystycznym.  Współpracował także z Fundacją Piotra Klera prowadząc coroczne gale pianistyczne. W grudniu 2015 roku w Operze krakowskiej poprowadził premierowy spektakl „Strasznego Dworu” Stanisława Moniuszki w ramach uczczenia obchodów 250-lecia Teatru Publicznego w Polsce, w reżyserii Laco Adamika. Jest założycielem i prezesem fundacji  artystycznej wspierającej młodych artystów, organizującej wielkie wydarzenia muzyczne oraz pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „BelleVoci”, który rokrocznie odbywa się na ziemi dolnośląskiej i opolskiej. W 2016 roku Festiwal „BelleVoci” otrzymał nominację Dolnośląskiego Klucza Sukcesu jako najlepsza inicjatywa kulturalna. Jest zagorzałym propagatorem muzyki polskiej, którą prezentuje na swoich koncertach za granicą.

Począwszy od sezonu artystycznego 2016/17 jest I Dyrygentem Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu. Najbliższe plany artysty to koncerty w Brazylii, Argentynie, Chile, Urugwaju i Meksyku, Albanii, Kanadzie, Portugalii, a także w Stanach Zjednoczonych.

  program_regionalny__1.jpg logo_ds.png ue_flag.png  

 

 

projekt pn. "Modernizacja obiektów Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu"

nr umowy o dofinansowanie: RPDS.04.03.01-02-0035/16

oś priorytetowa 4 - środowisko i zasoby, działanie 4.3 - dziedzictwo kulturowe, poddzialanie 4.3.1 - dziedzictwo kulturowe / konkurs horyzontalny

PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO (EFRR) ORAZ BUDŻETU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO                  W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO DLA WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO (RPO WD) NA LATA 2014-2020

 

instytucja kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego finansowania z budżetu Województwa Dolnośląskiego.